Köpa, sälja eller pantsätta

Överlåtelser och pantförskrivning – här är föreningens rutiner.

Överlåtelser

Personalen vid Fastighetsägarna har fullmakt av styrelsen att fatta beslut om att godkänna ny medlem (köpare).

Överlåtelsehandlingarna kan skickas direkt av mäklaren till

Fastighetsägarna Service AB
Avgift- och hyreshandläggaregruppen

Pantsättning

Personalen vid Fastighetsägarna har fullmakt att anteckna ny pant i Lägenhetsregistret när en boende sätter om sina lån, eller tar upp nya lån med lägenheten som pant.

Den som vill skicka in pantsättningshandlingar till föreningen (banken eller medlemmen själv) kan med fördel skicka dessa direkt till Fastighetsägarna Service AB.

Olika avgifter

För att täcka de kostnader föreningen har för hantering av ärenden avseende överlåtelser och pantsättningar tar vi ut en avgift:
Överlåtelseavgift, 2,5 % av prisbasbeloppet, debiteras köparen (inte säljaren).
Pantsättningsavgift, 1 % av prisbasbeloppet, debiteras medlemman (låntagaren).

Frågor?

Vänd dig gärna direkt till Fastighetsägarna Service eller via mail till hyresredovisningen.stockholm@fastighetsagarna.se om du har du frågor om

• överlåtelser
  • pantförskrivning eller
  • registerutdrag ur lägenhetsregistret.

(Nämn gärna "Brf Läsecirkeln 3" i mailets ämnesrad så underlättar du för personalen på Fastighetsägarna Service!)