Vad ingår i årsavgiften?

Bostadsrättens årsavgift ska täcka lägenhetens andel av föreningens totala kostnader för t.ex..drift, reparationer, räntor och amorteringar men även årets och framtida underhållskostnader.

Styrelsen kan besluta om ändring av årsavgiften när som helst. För närvarande (april 2021) har inga beslut fattats om ändring av avgifterna.

Hemförsäkring?

Nej. Boende måste själv teckna hemförsäkring (lösöre mm) med brf-tillägg (för de delar där medlemmen har underhållsansvar). Obs – missa inte att teckna brf-tillägg!

El?

Nej. Eget abonnemang med elleverantör krävs. Ellevio är nätleverantör.
Elcentralen (”proppskåpet”) i alla lägenheter har automatsäkringar samt jordfelsbrytare.
Trefas är framdraget till elcentralerna.

Gas?

Nej. Huset är anslutet till stadsgasnätet. Medlemmen betalar själv för gas.

Eldstad?

Ja. Rökkanalen ansvarar föreningen för. Det är tillåtet att elda i eldstaden men inte tillåtet att installera insatskassett. Rökkanalerna måste tätats ytterligare för att tåla den högre temperatur som då krävs. Detta finns i föreningens UH-plan men är inte beslutad om vilket år det ska ske.

Parkeringsplats?

Nej. Fastigheten saknar garage men har två p-platser på gaveln mellan träden. I övrigt gäller boendeparkering enligt kommunens regler.

Tvättstuga?

Ja. Det finns en tvättstuga i källaren. Tvättid bokas på almanacka vid tvättstugan.

Cykel-/barnvagnsförråd?

Ja. Ett mindre cykelförråd finns i källarplan. På gaveln finns cykelställ.

Sophantering?

Ja. Vi sopsorterar i vår fastighet. På baksidan av huset har vi kärl för olika fraktioner.

Internet och tv?

Ja, delvis. Fastigheten är ansluten till kabel-tv via Tele 2 (fd Com Hem). I månadsavgiften/hyran för alla lägenheter ingår basutbudet (digitala tv-kanaler).
Internet finns via fiber från GlobalConnect (fd IP-Only) alternativt via Tele 2 (fd Com Hem).
Läs mer om tv och bredband.

Värme?

Ja. Bergvärme som stöttas av fjärrvärme vid behov.
Fjärrvärme installerades under hösten 2022. Oljepannan som tidigare stöttade bergvärmen avvecklades samtidigt.
Lägenheterna värms via radiatorer (vattenburen värme).

Vatten/Avlopp (VA)?

Ja. Individuell mätning och debitering (IMD) av vatten finns inte.

Vindsförråd?

Ja. Ett vindsförråd till varje lägenhet finns.