Parkering

För de allra flesta boende som önskar parkera i närheten av vår fastighet gäller boendeparkering enligt Stockholms stads regler (300 kr/månad för bil, 75 kr/månad för mc).

Föreningen har på två egna parkeringsplatser mellan träden på gaveln, Arkitektvägen 82. Vi hyr ut dem på ett-årskontrakt från 1/7 År 1 – 30/6 År 2. Hyran är 400 kr/månad (sommaren 2020).

Vi har ingen stående kö i föreningen. Varje vår får intresserade boende (hushåll) anmäla intresse för att få hyra parkeringsplats. Då fördelar styrelsen de två p-platserna för kommande 12 månader utifrån turordning.

Parkeringsplats får endast användas för bil i körbart skick och ej som uppställningsplats för fordon, släp eller som allmänt förråd.

Reglerna som ger turordning är följande.

1. De två med längst kötid erbjuds att hyra var sin plats.
  2. Har man aldrig hyrt parkeringsplats tidigare räknas kötiden från när man flyttade in i Läsecirkeln 3.
  3. Har man tidigare hyrt parkeringsplats räknas kötiden från när senaste hyrestiden upphörde.
  4. Ett hushåll får endast hyra en (1) parkeringsplats. (Två sammanslagna lägenheter räknas här som ett hushåll.)
  5. Om en parkeringsplats skulle förbli outhyrd enligt reglerna ovan får det hushåll som fick första platsen även hyra andra parkeringsplatsen under 12 månader om de önskar.